Home Non-categorized Havde svært ved at sætte logo og bogstaver op så de hang...

Havde svært ved at sætte logo og bogstaver op så de hang lige

1

Leslie Egerod Maradjøngade har sat sit firmas logo samt nogle bogstaver grimt op på et vindue i Hyslysse.

“Ja, det er ikke det flotteste jeg har foretaget mig.”

Leslie ser modfalden ud da han og jeg står foran frisørsalonen i Hyslysse. Der er et fint logo med en springende delfin med midterskilning som hænger lidt lavt i forhold til de efterfølgende bogstaver.

Du har været en ged til at sætte de bogstaver op.

“Jeg har fumlet. Det er spildt arbejde.”

Det ser hjernedødt ud. Uprofessionelt.

“Det må du nok sige.”

Det er en ommer.

“I den grad.”

Resultatet er ovenud hæsligt.

“Ja, så er det altså heller ikke værre.”

Hvad?!

“Jeg laver det jo bare om.”

Onde karl!

“Hvordan kan det makværk på nogen måde gøre mig ond?”

Det er jo talentløst hængt op. Nærmest evnesvagt.

“Ved du hvad: rend mig i røven! Jeg laver det bare om en af dagene. Jeg brugte en masse kræfter på at få lortet lavet den dag i torsdags og var rimelig tilfreds med resultatet på daværende tidspunkt. I dag kan jeg udmærket godt se at jeg ikke kom i mål med noget, så at sige, anvendeligt. Jeg var stresset og havde det psykisk skidt.”

Du påberåber dig at du var syg i gerningsøjeblikket?

“Jeg var snarere i en dårlig fase. Jeg var ikke mig selv. Jeg var simpelthen ikke i en situation ligesom Walt Whitman var i dengang han forfattede sangen om migselv. Folk har så vanskeligt ved at rumme fasisk eksistentiel mistrivsel. Det er sket for mig mange gange i mit liv. At jeg er blevet ond og dum. At mine nærmeste har stødt mig væk i stedet for at give mig masser af kærlighed når jeg har haft det skidt.”

Hvem gider at elske en person der gennem lang tid er den dårligste version af sig selv? Hvem orker det?

“En fumlefingret stabejs der forsøger at klæbe nogle bogstaver op på et vindue.”

En børste der sætter bogstaver grimt op.

“Og selve min formulering: Kom og bliv pæn i håret hos frisør Maradjøngade.”

Er du enig i at det er en bekymrende mat og dum formulering?

“Absolut!”

Hvorfor diskuterede du ikke formuleringen med din kone?

“Fordi jeg ikke har en kone.”

Nu forstår jeg. Du ville bringe det i spil overfor eventuelle kunder at du er ensom.

“Tja…”

Men dér mener jeg du skyder dig selv i foden. En mat og dum formulering på et frisørvindue kan ikke bruges til at komme i kontakt med nogen som helst.

“Og hvorfor så ikke det?”

Man skal være fremme i skoen hvis der skal skabes kontakt. Man skal være kæk. Ligesom forfatteren Sally Rooney. Kvik og kæk.

“Men må jeg ikke bare få mit vindue i fred. Jeg vil bare have det står som det står.”

Der er en forkert beslutning.

“Men jeg vil have kunder i salonen som svinger med mig litterært.”

Sikke noget ævl!

“Jamen det er min vilje og jeg har det sidste ord.”

Vrøvl!

“Jeg ejer det vindue.”

Previous articlePræst debuterer med morsom roman
Morten Hjerl-Hansen
Morten Hjerl-Hansen (født 15/6 1973) er en dansk blogger, født i København. Jeg boede i de første 19 år af mit liv i et frisindet, litterært og akademisk hjem i Nordsjælland. Min mor er psykiater og min far kemiingeniør. Jeg har to søskende. Igennem barndommen "opfandt jeg nærved ubrugelige ting næsten hver dag" og fortalte mine søskende "eventyr" hvor de selv var hovedpersoner. I 1986 besøgte jeg Houston i USA med familien på et ophold der strakte sig over tre en halv måned. Jeg startede med at programmere i 1986 og lavede ca. 20 større projekter indtil jeg "mistede evnen" i 2018. Student fra N. Zahles Gymnasieskole 1992. Ry Højskole 1993. Læste teologi 1993-1994 i Aarhus. Læste filosofi 1995-2000 i Linköping, Lund og København. Arbejdede som Java programmør 2000 og 2001. Medvirkede i talrige digtoplæsninger i København 2002-2007. Fik en psykose i 2007 "som det tog 10 år at komme sig nogenlunde over". Gift med Else Andersen i 2010 og bosat i Fårevejle. Far i 2014. Har skrevet netavisen The Other Newspaper på dansk og engelsk dagligt siden 2013. Jeg har altid haft eller ejet en dybtliggende skepsis imod at personer kunne være autentiske når de udtalte sig ud fra bastioner, hvad enten der er tale om skoler, teorier, uddannelsesretninger, arbejdspladser, vidensmiljøer eller ting de selv finder på eller regner sig frem til. I samme stund de begynder at tale ud fra bastioner springer det mig i øjnene at de bare er personer, dvs. mennesker. Denne min "fornemmelse" er mere end et instinkt, der er snarere tale om et regulært arbejde for mig, for det har dybtliggende samfundsmæssige og menneskelige konsekvenser at mange er blinde for at de ikke taler som sig selv men som en bastion de tror de repræsenterer sprogligt-eksistentielt. Sprogdragten afslører for mine sanser et dybtliggende hykleri og en uklædelig arrogance. Jeg ønsker at udstille dette dagligsprogsforankrede hykleri i mine tekster. Denne arrogance. Hykleriet er faktisk farligt på mange leder og kanter, for det er kvælende for ulykkelige og spagfærdige røster og rummer kimen til en næsten usigelig vold og menneskeforagt. Jeg hader kynisme så meget at jeg næsten hader kynikeren, men jeg har aldrig hadet nogen ret længe ad gangen. Den der er bange for at gøre sig selv tydelig i en ytring sidder inde med et frygteligt våben, her er tale om tavshedens kolde klinge, men mandsmodet er stærkere endnu. Og mandsmodets tro følgesvend er filosofien. Der er al mulig grund til at at lukke røven med vigtige ytringer langt det meste af tiden og siden sige sin mening ærligt ELLER kærligt. Disse tekster er ment som træning i selvsamme disciplin. (Ærligt OG kærligt har ingen energi til.)